• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Qliro syns på minuc

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Antar de på uc vill så mycket som möjligt ska synas.

Nu är det väl så att Qliro vill att skulden skall synas på UC, eftersom de rapporterar den dit. Vad Upplysningscentralen själva eventuellt vill spelar ingen roll, för de kan ju bara lista skulder som andra har berättat för dem att du har.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 913
Poäng
9 787
Qliro syns för mig med nu, typ 10k. Det står som "avbetalning" och inte på kreditraden. Vet inte hur det inverkar på kreditbetyget då mitt sjönk till 4,7 från 5,1 (höjdes från 2,4 till 5,1 pga uppsägning av apotekskonto). Det var fruktansvärt snopet att se qliro. Snart syns väl klarna sms-lån osv. Antar de på uc vill så mycket som möjligt ska synas.

Fick räkna lite men det stämmer, står på avbetalningsraden, jag trodde det bara var rent avbetalningsgods som stod där, bilar, husvagnar och liknande där det finns en återtaganderätt.
 

FoxLite

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
16 September 2016
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
187
Nu är det väl så att Qliro vill att skulden skall synas på UC, eftersom de rapporterar den dit. Vad Upplysningscentralen själva eventuellt vill spelar ingen roll, för de kan ju bara lista skulder som andra har berättat för dem att du har.
Jag var kanske lite otydlig med hur jag menade. Bankerna som äger UC vill väl kunna ge en så "bra" och detaljerad analys som möjligt som de säljer. Det kan ju då inte vara positivt med alla olika slags lån (klarna, olika sms-lån, etc) som inte syns på kreditupplysningen. De måste ju vilja att så många som möjligt som lånar ut pengar rapporterar in till UC?
 

jonu0001

Kunnig medlem
Poäng: 267
Blev medlem
24 Oktober 2012
Meddelanden
279
Mottagna reaktioner
99
Poäng
267
Tack alla! Jag fick faktiskt samtal från qliros kundtjänstchef igår. Ett bra och konkret samtal där jag fick reda på att dem gjort en ändring i sina villkor i våras. oavsett om det nu blir kvar på uc eller inte så är det beklagligt att inte tydligare information har skickats. Inget nytt förstås. Jag är inte lika förbannad som igår men tycker ändå att detta är fel. Fel för att de skapar en ny låneprodukt och ingår samarbete med uc så samlas alla kunder hos dem, uc alltså. När jag valde faktura och delbetalning så var inte mitt val uc utan att hitta betalningsalternativ, så fel av dem, hade jag vetat hade jag hittat andra lösningar. Väntar ännu idag på sista bekräftelse från qliro i ärendet.
Tack för alla svar, är inte ensam om detta i alla fall.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 913
Poäng
9 787
Jag var kanske lite otydlig med hur jag menade. Bankerna som äger UC vill väl kunna ge en så "bra" och detaljerad analys som möjligt som de säljer. Det kan ju då inte vara positivt med alla olika slags lån (klarna, olika sms-lån, etc) som inte syns på kreditupplysningen. De måste ju vilja att så många som möjligt som lånar ut pengar rapporterar in till UC?

Givetvis vill dom kunna ge en fullständig bild över totala kreditengagemanget för en tänkbar kund och för det absolut största flertalet är det nog fullständigt ointressant vad som syns på en uc och inte, de flesta har inget behov av att kunna mörka vilka krediter man egentligen har när man ska söka ett lån
 

jonu0001

Kunnig medlem
Poäng: 267
Blev medlem
24 Oktober 2012
Meddelanden
279
Mottagna reaktioner
99
Poäng
267
Det handlar inte om att mörka vilka krediter man har, vi ser nog lite olika på detta. För mig är det principen att jag tackat ja till en återbetalningstid, utan att gå in på alltför många detaljer och nu ska det avtal jag tidigare tackat ja till och dessutom hållit, bli synlig.
Jag vill inte behöva förklara alla val jag gjort av olika orsaker dessutom är beloppen inte särskilt stora i sig.
Jag irriterar mig över att inte få möjlighet att ta ställning innan något som detta uppdagas via minuc och min prenumeration på tjänsten.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Det här skulle kunna ställa till det för en del, mitt kreditbetyg fick sig ett skutt i helt fel riktning när dels Qliro dök upp (köpte en dyrare datorskärm på delbetalning till min enskilda firma) och dessutom småkrediter från Resurs bank. Jag köpte en liten, liten pryl på Netonnet på faktura, mest för att jag faktiskt inte vill ligga ute med pengar innan jag vet att jag fått varan och det hamnade på min UC som en egen kredit. Så från 3 kreditgivare till 5, vilket ger en negativ inverkan på betyget.

Spelar inte så stor roll för mig då jag inte planerat något lån, men skulle ju kunna vara förödande i en husletarprocess för någon annan. Trots att det är i sammanhanget småsummor.
 
Senast ändrad:

MrDesp

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
290
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Syns qliros avbetalningar även om de är nollade? Alltså står de som en kreditgivare fast avbetald kredit?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 913
Poäng
9 787
Syns qliros avbetalningar även om de är nollade? Alltså står de som en kreditgivare fast avbetald kredit?

Det verkar då så.. det står att jag haft qliro i flera år vilken kanske stämmer, har dock bara nyttjats vid 3 eller 4 tillfällen och som regel bara någon månad i taget.
 

jonu0001

Kunnig medlem
Poäng: 267
Blev medlem
24 Oktober 2012
Meddelanden
279
Mottagna reaktioner
99
Poäng
267
Jag fick ett mejl idag från qliro där de endast bekräftar att total skuld kommer synas på uc.
Inte mycket att göra åt tyvärr, ännu sjukt besviken. Precis som tidigare skrivet kan detta ställa till det rejält, iaf för mig som kämpar för ett samlingslån. Vet vad jag ska fokusera på att betala bort illa kvickt.
Allt på grund av att qliro lanserat en låneprodukt och därigenom samarbete med uc som leverantör av kreditkontroll.
Det är min egen slutsats. Kan inte se det på annat sätt eftersom innan lanseringen använde de annat företag som creditsafe eller bisnode.
Tack alla för att ni delar med er. Känns skönt och kunna diskutera och lära sig mer.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp